Fizetési nehézségek hitelfelvétel után? Van kiút!
A szakértők tapasztalata szerint, a hosszabb futamidőre (20-25-30 évre) igényelt jelzáloghitelek esetén, adódhat olyan élethelyzet az ügyfeleknél, ami miatt problémába ütközik a hitel havi törlesztőrészletének rendszeres fizetése.
Éppen ezért egy rendkívül fontos, azonban nem túl gyakran boncolt témát jártak körül a Credipass, a Duna House hitelközvetítőjének szakemberei: a hitelfelvétel után mi történhet akkor, ha ilyen fizetési nehézség adódik a futamidő alatt és milyen megoldási lehetőségek állnak rendelkezésre ennek kezelésére? Valamint miért lehet kulcsfontosságú a folyamatos kommunikáció a bankkal?
A 20 évre, vagy akár annál hosszabb futamidőre igényelt lakáshitelek esetében reális lehet, hogy ezen időszak alatt olyan élethelyzetbe kerül az ügyfél, amely miatt nem, vagy csak késedelmesen tudja tovább törleszteni meglévő tartozását. A munkahely váratlan elvesztése, egy hirtelen jött betegség, baleset, vagy egyéb körülmény megváltozása a környezetünkben mind-mind pénzügyi gondokhoz vezethetnek, amelyekre az ügyfél – érthetően – szeretne gyorsan megoldást találni. A Credipass pénzügyi szakértőinek első és legfontosabb tanácsa ilyen esetben az: a kommunikáció kiemelt jelentőséggel bír, ezért fontos mielőbb tájékoztatni a bankot a problémáról! Érdemes azonnal jelezni az érintett bank felé ezt még akkor, amikor minden rendben van a hitellel. Ilyenkor ugyanis még sokkal egyszerűbben lehet tárgyalni a lehetőségekről. Fontos tudni, hogy a banknak nem érdeke, hogy a hitel bedőljön, hiszen ők a kamatbevételt szeretnék realizálni, ezért többféle fizetéskönnyítési lehetőséggel is tudnak segíteni, hogy végül ne kerüljön sor végrehajtásra. Ez ugyanis nekik is veszteséget jelent.
„A megállapodás a bankkal minden esetben egyedi elbírálás szerint történik, és ennek során olyan megoldás kidolgozására törekszenek az ügyféllel közösen, amellyel hosszú távon elkerülhető a hitelszerződés felmondása.” – mondta el Fülöp Krisztián, a Credipass magyarországi vezetője.
A szakember szerint az alábbi megoldások a leggyakoribbak, amelyeket a pénzintézet felajánlhat az ügyfeleknek fizetési nehézség esetén:
- Futamidő meghosszabbítása: ezáltal a havonta fizetendő törlesztőrészlet kevesebb lesz,
- Átmeneti moratórium: ezen időszak alatt a bank felé semmilyen fizetési kötelezettség nincs,
- Átmeneti moratórium a tőke törlesztésére: ezen időszak alatt csak a kamatokat kell havi rendszerességgel fizetni,
- Átmenetileg csökkentett havi törlesztőrészlet fizetése, egyedi megállapodás alapján,
- Késedelmes tartozás tőkésítése: a hátralékos összeget hozzáteszik a tartozáshoz, így nem szükséges egy összegben megfizetni, viszont a későbbiekben magasabb lesz a fizetendő részlet.
Baj esetén is van tehát hova nyúlni, de a Credipass szerint még jobb, ha az ügyfeleknek már kész megelőzési stratégiájuk is van egy ilyen szituáció elkerülésére. Ehhez jól jöhet egy profi pénzügyi szakértő is: a Credipass tanácsa, hogy érdemes lehet például törlesztési biztosítást kötni, ami munkanélküliség, vagy hosszan tartó keresőképtelenség esetén, akár fél évig is fizeti helyettünk a törlesztőrészletet. De megoldás lehet a vésztartalék képzése, illetve egyéb megtakarítások indítása is, mint például egy jól megválasztott lakástakarékpénztári számla nyitása.
Amennyiben egyik banki fizetéskönnyítési javaslat sem jöhet szóba, és nincs más lehetőség, akkor a fedezetül felajánlott ingatlan önálló értékesítéséből is vissza lehet törleszteni a tartozást. A szakértő szerint ez a lépés még mindig előnyösebb, mint ha végrehajtásra kerülne sor.
„Szeretnénk még egyszer hangsúlyozni: bármikor, bárkinek adódik az életében hasonló eset, a kommunikáció a bankkal kulcsfontosságú! Ha az együttműködés és fizetési hajlandóság is megvan az ügyfél részéről, akkor az adott pénzintézet is maximálisan partner lesz a lehető legjobb megoldás megtalálásában.” – mondta el Fülöp Krisztián.
Szerző: Credipass
2024-10-28